InfoPortaal > ... > Country

De Golf Country

Brochure 1
Brochure 2

Eind jaren  ’80 stapte Volkswagen naar de Oostenrijkse Chassisconstructeur Steyr-Daimler-Puch voor de bouw van een lichte off-roader op basis van de Golf Syncro. Enkele jaren eerder had VW al hetzelfde gedaan voor de syncro versie van de Transporter. In 1989 toonde Volkswagen op het autosalon van Genève het prototype onder de naam “Montana”, en tijdens het autosalon van Brussel in 1990 werd de Country met zijn definitieve vorm en naam voorgesteld aan het publiek. De markt was echter nog niet rijp voor een SUV en de Country werd dan ook een commerciële flop. Tijdens de twee productiejaren (’90-’91) van de Golf Country rolden er 7.735 exemplaren van de band, waarvan 50 GTI, 160 in “allround” en 558 in “Chrompaket” uitvoering.

De Country had in vergelijking met de standaard Syncro 6cm meer bodemvrijheid en het versterkte buizenframe tussen koetswerk en ophanging was 12cm hoog, waardoor het koetswerk zelf in totaal 18cm hoger kwam te liggen. De motor ligt in vergelijking met een gewone Golf veel dieper in de motorruimte.

Het standaard Country interieur, uitrustingscode E2J

De Country was beschikbaar in vijf kleuren (montanagreen, bright blue, dark green, tornado red en zwart) en behalve door het verhoogde koetswerk erg herkenbaar door een bullbar met verstralers en mistlichten vooraan, de speciale 15″ velgen en het boven de achterbumper gemonteerde reservewiel.

De Country werd steeds met een 98pk sterke 1.8 benzinemotor met digifant injectie geleverd, op enkele uitzonderingen na: de  Country GTI, een speciale versie voor Volkswagen medewerkers, had de 1.8 met 107pk in het vooronder, de Country Chrompaket kreeg een 1.8 16v met 129pk en daarnaast zijn er ook een beperkt aantal Country’s met 1.6 turbodieselmotor met 80pk geleverd.

De Country Allround was een uitvoering met minder franjes en dus een lagere basisprijs. De Chrompaket uitvoering is enkel in Duitsland geleverd en was standaard uitgerust met een beige lederen interieur, chrome velgen, chrome bullbars rondom, chrome afwerking op de reservewielbak en een vinyl zonnedak.

Golf Country Chrompaket

Golf Country Chrompaket


Productie:

Volkswagen leverde de basis voor de Country als nagenoeg standaard Golf Syncro af aan Steyr-Daimler-Puch fahrzeugtechnik.

Deze Syncro’s werden vervolgens van een verstevigd buizenchassis en een verhoogde ophanging voorzien, zodat de Country in (lichte) off-road situaties zijn mannetje kon staan. Steyr-Daimler-Puch maakte naam als fabrikant van wapens en militaire voertuigen en was vandaar een geschikte partner voor de constructie van een off-road Golf.

De 438 onderdelen die een Syncro tot Country maakten Controle van de aandrijving

Montage van het achterdifferentieel

Montage van het chassis

Montage van bullbar en carterbescherming

Uitlijning van de wielgeometrie

Het afgewerkte resultaat

Veel van bovenstaande informatie en foto’s vonden we op www.vw-golf-country.nl, een aanrader voor meer informatie en documentatie over de Golf Country!