InfoPortaal > ... > Limited

Testverslag in Autocar & Motor, Oktober 1989

In 1989 begon de motorsportafdeling van Volkswagen in Hannover aan een tempo van één exemplaar per week met de handmatige productie van een tot 71 exemplaren gelimiteerde super-Golf: de Limited.

nummering van 000 tot 070

Als basis werd er gekozen voor het koetswerk van de golf G60 met syncro-aandrijving, in 5-deurs versie omdat die volgens de ingenieurs van VW Motorsport de grootste stijfheid had. De binnenkant van de wielkasten werd vervangen door die van een Golf Rallye. Voor de motor gebruikte men een 1800cc blok in combinatie met de G-lader, (een mechanische compressor die ook al gebruikt werd in de G60 modellen, die op dat moment nog maar pas in de toonzalen stonden) maar voor de Limited ging men uit van de 139pk sterke 1.8 met 16 kleppen (KR) in tegenstelling tot de 112pk sterke 1.8 met 8 kleppen (PB) waarop de motor in de serie G60’s was gebaseerd. Dit verschil zorgde ervoor dat deze G60 motor in plaats van 160pk maar liefst 210pk leverde, met 247Nm koppel, waardoor de 1247kg zware Limited de spurt naar 100 afrondde in een voor die tijd indrukwekkende 7,1 seconden.

Uiterlijk had de Limited maar weinig gemeen met haar GTI-broertjes, die hadden vanaf modeljaar ’90 een andere set bumpers en deurlijsten gekregen waardoor ze opvallend verschilden van hun minder sportieve familieleden. De Limited leunde met haar sobere uiterlijk echter meer aan bij die minder sportieve verwanten, en was op enkele details zoals een blauwe rand om de frontgrill (met enkele koplampen), een subtiel VW Motorsport logo vooraan en achteraan, een GTI voorspoiler met koelkanalen voor de remmen en een set BBS RM wielen (6.5Jx15″) na bijna niet van hen te onderscheiden. Enkel kenners zagen dat de voorbumper geleend was bij de Amerikaanse modellen; de dikkere voorbumper diende om de grotere bumpersteunen, die op de spatborden voorzien waren voor het nieuwe type (dikke) bumpers dat op de GTI modellen geleverd werd, te verbergen. Achteraan zat een klassiek Europees type (dunne) bumper.

De binnenkant was een heel ander verhaal: alle Limited’s waren uitgerust met een lederen interieur, met stoelverwarming vooraan, elektrische ramen vooraan en achteraan, elektrische spiegels, centrale vergrendeling, schuifdak, een met leder bekleed stuur en handrem, en koplampen met elektrische niveauregeling. De versnellingspook van VW Motorsport was het enige interieurelement dat het sportieve karakter van de auto liet vermoeden.


Technische gegevens:-motorcode: 3G
-cilinderinhoud: 1781cc
-cilinders: 4
-kleppen: 16
-vermogen kw/pk: 154/210 bij 6400rpm
-koppel: 247Nm bij 5000rpm
-injectietype: Digifant
-katalysator/lambdaregeling: ja

Binnenuitrusting:

Exterieur:

lakkleur: LP9V

Verdere informatie en een overzicht met de nog overgebleven Limiteds vind je hier